Langt CV
Lars Ravn (født 1959)
Lars Ravn er en dansk samtidskunstner kendt for sin eklektiske, legende stil, der forener humor, surrealisme og symbolisme. Han arbejder med en bred vifte af medier—herunder maleri, tegning, grafiske tryk og mixed media—og Ravns kunst trækker ofte på klassiske kunsttraditioner, mens han integrerer elementer fra moderne popkultur. Hans værker er værdsat for deres dristige brug af farver og fantastiske temaer, der ofte fremmaner drømmelignende scenarier, som udforsker mytologi, natur og det absurde. Hans karriere spænder over flere årtier, og han har udstillet internationalt, hvor han har opnået anerkendelse for sin nytænkende og fantasifulde tilgang til kunsten.
Tidlige liv og uddannelse
Lars Ravn blev født i Danmark i 1959 og voksede op i Vejle. Allerede i en tidlig alder viste han interesse for kunst, og hans formative oplevelser med billedkunst på Vejle Kunstmuseum og i Vejle Kunstforening formede i høj grad hans senere udvikling. I gymnasiet bemærkede hans formningslærer ligheder mellem Ravns stil og 1900-talskunstnere som Paul Klee og Wassily Kandinsky—navne, Ravn dengang ikke kendte. Inspireret begyndte han at låne stakkevis af kunsthistoriske bøger på biblioteket og fordybede sig i kunstens verden.
Ravns forbindelse til H.C. Andersen opstod tidligt, da han malede en illustration af Andersens digt Hist hvor Vejen slår en Bugt og dermed lagde grunden til en livslang fascination af Andersens kunstneriske og litterære arv.
I 1980 assisterede Ravn kunstneren og kuratoren Peter Louis-Jensen med opsætningen af udstillingen “Billedmesse for Vejle” på Vejle Kunstmuseum. Som tak for indsatsen gav Louis-Jensen ham bogen Den blå Drage af Aage Marcus—en symbolsk gestus, der forudsagde Ravns senere eventyrlige og ekspressive visuelle sprog. Louis-Jensen skrev også et introduktionsbrev til den anerkendte kunstsamler og kurator John Hunov, som promoverede unge, lovende kunstnere. Dette blev et afgørende vendepunkt i Ravns karriere.
Tidlig karriere og kunstneriske læremestre
Ravns beslutning om at satse på billedkunsten blev cementeret under hans værnepligt som militærnægter på Silkeborg Kunstmuseum. Museets leder, Troels Andersen, og det livlige kunstneriske miljø opmuntrede Ravn til at forfølge sin kunstneriske vej. Samtidig gav et DSB-frikort ham mulighed for at rejse rundt i Danmark og besøge kunstmuseer, hvor han kunne studere forskellige stilarter og værker.
I stedet for at søge optagelse på Kunstakademiet valgte Ravn at gå i en slags “mesterlære” hos etablerede kunstnere som keramikeren Erik Nyholm, billedkunstneren Bjørn Nørgaard, glaskunstneren Per Hebsgaard og kobbertrykkeren Niels Borch Jensen. Fra disse mentorer lærte han teknikker og tilgange, der gav ham et solidt håndværksmæssigt fundament og en eksperimenterende tilgang til kunsten.
Ravns karriere tog fart i begyndelsen af 1980’erne, og allerede i 1987—som blot 28-årig—afholdt han en retrospektiv udstilling på Vejle Kunstmuseum. Dette var usædvanligt tidligt i en kunstners karriere og understregede, hvor hurtigt han havde slået sit navn fast. Mens han var samtidig med “De unge vilde” på den danske kunstscene, valgte Ravn en selvstændig vej med en rå, ekspressiv og figurativ billedstil.
Gennembrud og international anerkendelse
I løbet af 1980’erne og 1990’erne steg Lars Ravn hurtigt til prominens både i Danmark og internationalt, takket være hans unikke blanding af surrealisme, popkulturelle elementer og humoristisk billedsprog. Hans værker fra denne periode kombinerede ofte klassiske motiver med fantastiske, moderne og til tider absurde billeder, hvilket sikrede ham en særpræget plads i dansk samtidskunst.
I 1990’erne udvidede Ravn sin internationale tilstedeværelse gennem udstillinger og samarbejder, som hjalp ham med at skabe netværk uden for Danmark. Blandt disse var samarbejdet med det danske rockband Schwartzwald Library, hvor han bidrog til scenografi og visuel identitet, hvilket viste hans alsidighed og tværfaglige tilgang.
Nyfortolkning af H.C. Andersens billedkunst
H.C. Andersen er bredt kendt for sine litterære værker, men hans mindre kendte bidrag til billedkunsten er et centralt fokus i Lars Ravns projekter. Andersen brugte ofte tegning som medium til at fastholde indtryk fra sin hverdag og sine rejser. Hans visuelle kunst afslører en ny dimension af hans kreative tankegang og viser, at “det er ikke kun det skrevne, der undersøger verden.”
Baggrund
I 2017 påbegyndte Ravn et ambitiøst projekt med fokus på Andersens billedkunst, hvor han udforskede Andersens skitser, papirklip og collager. Projektet kulminerede i udstillingen på Valdemars Slot i 2019, hvor Andersens originale værker blev udstillet side om side med Ravns fortolkninger. I 2019 tilføjede Ravn ti nye værker til samlingen, og i 2020 blev den yderligere udvidet med 25 værker, som vidner om Ravns konstante engagement i Andersens kunstneriske arv.
Box-Paintings-serien
Et af højdepunkterne i projektet var Box-Paintings-serien, hvor Ravn fandt inspiration i Andersens legende og eksperimenterende tilgang til billedkunst. Ved at kombinere Andersens historiske skitser med moderne, surrealistiske kompositioner skabte Ravn en dialog mellem fortid og nutid.
Udstilling på Valdemars Slot (2019)
Udstillingen på Valdemars Slot fremviste 65 værker, hvoraf mange var fortolkninger af Andersens tegninger. Gennem dristige farvevalg og komplekse kompositioner blev der kastet nyt lys på Andersens alsidighed som kunstner. Udstillingen blev en stor succes og tiltrak både national og international opmærksomhed. Den ledsagende bog blev udgivet på dansk, engelsk og kinesisk.
Større projekter og samarbejder
1999–2003: H.C. Andersen-jubilæumsprojekt
En af Ravns mest betydningsfulde opgaver kom i 1999, da Ny Carlsbergfondet bad ham skabe kunst til markeringen af 200-året for H.C. Andersens fødsel i 2005. Over fire år skabte Ravn en række visuelle nyfortolkninger af Andersens liv og kunstneriske arv ved at inddrage elementer fra Andersens tegninger og papirklip. Projektet belyste Andersens mindre kendte rolle som billedkunstner og forbandt historiske og moderne stilarter.
Offentlige udsmykninger
Ravn har gennemført talrige udsmykningsopgaver, herunder dekorationen af sekretariatet for H.C. Andersen-jubilæet i Odense. Hans arbejde er kendetegnet ved et sanseligt, koloristisk udtryk og et råt formsprog, der skaber en stærk forbindelse mellem hans kunst og betragterens sanseindtryk.
Eftermæle og kunstnerisk stil
Lars Ravn er kendt for sin innovative og fantasifulde tilgang til kunst i en karriere, der spænder over flere årtier. Hans værker er præget af kraftige farver, surrealistiske temaer og en fortællende grundtone, der kombinerer klassiske referencer med moderne elementer. Denne unikke kombination har gjort ham til en fremtrædende figur i dansk kunst, især blandt “De unge vilde” fra 1980’erne.
Ravns værker er repræsenteret på anerkendte museer som Trapholt, AROS, Kastrupgårdsamlingen og Vejle Kunstmuseum. Uanset om han nyfortolker Andersens billedkunst, udforsker mytologi eller udfordrer traditionelle motiver, formår Ravn konsekvent at genopfinde og udvide kunstens grænser. Hans vedvarende engagement i både dansk og international kunst understreger hans nysgerrighed og kreative udvikling.
Udvalgte separatudstillinger / selected solo exhibitions
1980 Galleri Vadestedet, Vejle
1982 Måske står tiden stille. Tranegården, Gentofte
1985 Kaffen, kaninen, kvinden. Cykelkælderen i Dagmarsgade 45, København
1986 Tegninger & Tableau. World’s End, København
1986 Galleri F-15, Moss, Norge
1987 Hjertertrumf, Vejle Kunstmuseum
1987 Portræt af min far. Galleri Stadshil, København
1988 London Bar, Barcelona.
1988 Gladiatorer. Galleri Specta, Århus
1988 Sansexet. Galleri Specta, Århus
1989 Smuglergods & forræderi. Niels Borch Jensen, København.
1989 Clausens Kunsthandel, København og Galleri Ægidius, Randers
1991 Flower Power. Galleri Specta, Århus
1992 Den sidste buket. Hollerups Kunsthandel, København.
1992 Galleri Elise Toft, Kolding
1992 Galleri Ægidius, Randers
1993 Boys & Girls. Galleri Art-So-To, Aalborg
1993 Suppekogeren, Birkerød Kunstforening
1993 Nattens Helte Hverdagens Sange. Hollerup Kunsthandel, København
1993 Galleri Meende, Vejle
1994 Køge Galleriet, Køge Kunstforening
1994 Heede & Moestrup, København
1994 Galleri Art So-To, Aalborg
1995 Æggehoveder. Agentur for Nutidskunst, København
1995 Arbejder på papir. Kulturloftet, St. Heddinge
1995 Galleri Art So-To, Art Forum Kunstmesse, København
1995 Galleri Ægidius, Randers
1996 Stjerner og striber. Esbjerg Kunstmuseum
1996 LOVE and get LOST. Kastrupgårdsamlingen, København
1996 Smuglergods og Forrædderi. Galleri Frøkjær, Hellerup
1997 Mønster, Uvejr og Andet. Galleri Jespersen, Odense
1997 Ravns Toraruller. Galleri Orange, Helsingør
1997 Hverdagens Hjørner. Galleri Frøkjær, Hellerup
1998 Skønne Fugle og andre Poesier. Galleri Frøkjær, Hellerup
1999 Arbejdermuseet
1999 Bedtime Stories. Galleri Jespersen, Odense
1999 Drejebogen. Galleri Python, København
2000 Lars Ravn. Malerier, tegninger og skulptur, Tomarp Kungsgård, Sverige
2000 Rabbits on the loose. Galleri Carsten Frøkjær, Hellerup
2000 Festudstilling 20 års jubilæum i Ballroom, Islandsbrygge
2001 Galleri Ægidius, Randers
2002 Galleri Åhuset, Køge
2003 Galleri Franz Pedersen i Horsens
2004 Janusbygningen, Tistrup
2004 Sanser Kroppen Landskab. Galleri Carsten Frøkjær, København
2005 Ingen skaber alene. Baggårds/Garageudstilling. Islands Brygge
2006 Ingen skaber alene. Odsherreds Kunstmuseum.
2006 Himmeltræet og andre Gudebilleder. Bredgade kunsthandel
2007 Ingen skaber alene. Oksbøl Kunstforening
2009 Skudt Papagøjen, Lars Ravn – Retrospektiv. Silkeborg Kunstmuseum.
2009 Gallery Poulsen, Herning
2010 The Free Rabbit, Lanlan Gallery, Xiamen, Kina
2011 Allerød Kunstforening.
2011 Clausens Kunsthandel.
2012 Horsens kunstforening
2012 Rigshospitalets Kunstforening
2012 Galleri Elise Toft, Kolding
2012 Gladsaxe Kunstforening
2013 Arbejdstilsynets Kunstforening.
Udvalgte gruppeudstillinger / selected group exhibitions
1980 Billedmesse for Vejle. Vejle Kunstmuseum
1982-83 Under Nordstjernen møder den d›ddrukne rorgænger rådvildheden.
Stiftelsen Karlsvik 10, Stockholm/Kunstforeningen, København
1983 Danmark 60 – 70 – 80. Silkeborg Kunstmuseum
Pots for Aragon.Museo Angel Orensanz, Sabinanigo, Aragonien, Spanien
Uden titel. Aarhus Kunstmuseum
Prima, prima aus Dänemark. Im Klapperhof 33, Köln
1984 Blomster til Vejle. Vejle Kunstmuseum
Sabio Solo Secreto.Huset, København
1985 Tranegården 15 år. Tranegården, Gentofte
Nordisk Nutidskunst. Nordiskt Konstcentrum, Sveaborg, Helsinki
1986 Limelight. Charlottenborg, København
Vild med kunst -Hunovs samling. Aarhus Kunstmuseum
1987 De danske ‘vilde’ – det nye maleri 1982-86. Nordens Hus,
Island/Nordens
Hus, Færøerne
1988 Blæktårer. Overgaden, København
Fondation Cartier, Paris
Ny dansk glaskunst. Centre International du Vitrail, Chartres/ Ny
Carlsberg
Glyptotek, København/Musikhuset, Århus/Kunsthallen Brandts Klædefabrik,
Odense
1989 Nutidskunst fra Jytte og Jarl Borgens samling. Kunstforeningen,
København/Silkeborg Kunstmuseum
Gæst hos Decembristerne
1990 Kitsch & konkret. Kunstforeningen af 1990, Den Frie, København
Rockens billeder. Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Odense/Göteborgs Konstmuseum
Brændt ler. Himmerlands Kunstmuseum/Randers Kunstforening
1993 Mongrel Muse. Silkeborg Kunstmuseum (tegninger).
1992,94 Den gyldne. Charlottenborg, København
1996 Holy Airforce. Kunstmuseet Trapholt, Kolding Munkeruphus.
Danske Kulturdage. Hannover
Grosse Kunstausstellung. Düsseldorf
1997 Belvedere. Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Odense
1998 Fuglefri. Silkeborg Kunstcenter
1999 Gæst på og efterfølgende medlem af sammenslutningen Corner, Charlottenborg
Labyrint, Risør kunstforening, Norge
2000 Vier Denen bij Galerie Jos Art. Amsterdam. Holland,
2000 Gimsinghoved, Struer.
2001 Et Godt Skår. John Hunovs samling af keramisk kunst, Keramikmuseet Grimmerhus, Middelfart.
2001 Kirke og kunst i dialog. 40 kirker i Tyskland/Danmark.
2002 8 kunstnere OMKRING NYHOLM. Silkeborg Kunstmuseum.
2002 Ny Carlsberg Fondets Jubilæumsudstilling. Glyptoteket, København.
2003 Påskeudstillingen. Skive Kunstmuseum.
2006 Eks. Skolen mm. Galleri Tavi, Skagen
2007 Fest for bogen: Ingen skaber alene. Baggårds/Garageudstilling. Islands Brygge
2009 Corner og andre Danskere, Hohhot, Kina
2011 Corner og andre Danskere, Fujian, Kina
2011 ”Seeing Landscape” Corner kunstnere på Xiamen Kunstmuseum, Fuijan, Kina
2011 Corner med Rylen, Odsherreds Kunstmuseum, Marstal Museum
2012 ”Seeing Landscape” Corner og kinesiske kunstnere på Kunstcenteret Silkeborg Bad
2012 Galleri i udstillingsområdet 798, Beijing Kina.
2012 Corner med Rylen, Kolding Kunstforening
2012 ASI Art Museum, Island
2012 The Corridor, Island.
2013 Galleri Varming, Valby
2013 ”Boddy and Boddyes” Esbjerg Museum
2013 Zig-Zag, Stuttgard und Kunstraum Neuruppin
Udsmykninger og andre opgaver / mural and other works
1985 BZ-huset, Ryesgade, København (m. Erik Hagens)
1986 Gødvad Almennyttige Boligbyggeri (m. Erik Nyholm)
1987 De kommunale Værker, Randers (gårdudsmykning med keramik)
1988 Rødkilde Gymnasium, Vejle
1989 White Rabbit. Skulptur udført for Trapholts Venner, Kolding
1990 Rigshospitalet, København (maleri, glas, keramik). Midlertidigt nedtaget.
1990 Danfoss, Århus – salgsafdelingen i Århus (glasmosaik)
1990 Tivoli (sæsonplakat)
1991 Carlsberg, Ny Tap, København (facadebilleder)
1991 Provianthuset for Slots- og Ejendomsstyrelsen (skulptur)
1991 Revisionsfirmaet C. Jespersen, København (keramisk frise)
1991 Amtsgården, Åbenrå (glasmosaik)
1992 Badeland, Løgstør (glasmosaik)
1992 Danaford, København (gavludsmykning)
1992 Eigens Ballroom, København (malet frise – overmalet 1997)
1993 Aqua Ferskvandsakvariet, Silkeborg (keramisk billede)
1995 Bakkehuset, musik og teatersalen, Ikast (farvesætning)
1995 Vester Skole, lærerværelset, Ikast (farvesætning og konferancebord)
1995 Kursuscentret Klarskovgård A/S, Korsør (keramisk frise)
1995 Revisionsfirmaet KPMG/C. Jespersen, foyer, Ålborg (glasudsmykning)
1996 Copenhagen Jazz Festival (plakat)
1997 Karup Lufthavn (glasudsmykning)
1999 Ren By. København Kommune (plakat)
1999 Genskabelse af maleriet “De fire årstider” på Århus kunstmuseum
2000 Årets kunstner, Køge skitsesamlings Venner, Køge
2000 Ophængning af malerier, plejehjem, Odder. Flyttet til folkeskole i Odder.
2000 17 ill. til HNG’s årsberetning. Frit efter Aladdin af Adam Oehlenslhsäger
2000 Kirkekunst i Sønderjylland/Schleswig
2001 Udsmykning af gavl i Holstebro
2001 Udsmykning og farvesætning af Vestre Skole, Ikast
2001 Keramisk udsmykning og farvesætning af Tamdrup Ældrecenter, Lund v. Horsens
2002 Glas, farve og foto-udsmykning af Hjemmeværnskasernen i Sakskøbing.
2002 H. C. Andersen 2005, udsmykning af konferancelokale i Odense (malerier).
2003 Plakat til Økolariet, Vejle.
2004 LD’s Årsberetning (maleri og grafisk tilrettelæggelse).
2005 Assistent for Erik Hagens på Esbjerg Evangeliet
2009 Vægmaleri på universitetet i Hohhot, Indre Mongoliet, Kina
2010 Glasudsmykning, Gårdhave – Ikast Gymnasium
2013 Vægudsmykning i Le Café, Waterfront, Tuborg Havn
Legater / grants
1986 Statens Kunstfonds Arbejdslegat
1987 Hafnias Rejselegat for Kunstnere
1990 Sadolins Farvepris
HOFs Kulturlegat
Silkeborg Legatet
Betty Nansen Teatrets sæsonplakat
1995 Kai Nielsens Mindelegat
96,97,98,99 Statens Kunstfonds Arbejdslegat – Præmieringer
2000 Ebba Celinders Legat
2003 Statens Kunstfonds Arbejdslegat
2004 Statens Kunstfonds Arbejdslegat
2005 Herup legatet
2007 Statens Kunstfonds Arbejdslegat
Repræsenteret / collections
Statens Museum for Kunst
Kobberstiksamlingen
Kastrupgårdsamlingen
Ny Carlsbergfondet
Københavns Kommunes Kulturfond
Moderna Museet Stockholm, Sverige
Tranegården, Gentofte Kommunebibliotek
Vestsjællands Kunstmuseum, Sorø
Kunstmuseet Trapholt, Kolding
Vejle Kunstmuseum
Horsens Kunstmuseum
Silkeborg Kunstmuseum
Århus Kunstmuseum
Hjørring Kunstmuseum
Randers Kunstmuseum
Frederiksborg Museet
Hjørring Kunstmuseum
Jimei University Art Collektion